Δευτέρα 22 Απριλίου 2013

Η Ουμ Χαράμ και η Κύπρος στις Αραβικές πηγές


Πραγματοποιήθηκε στην Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών (Μέγαρο Παλαιάς Αρχιεπισκοπής) διάλεξη με θέμα «Η Ουμ Χαράμ και η Κύπρος στις Αραβικές πηγές» από τον Αραβολόγο – Βυζαντινολόγο, δρα Εσάμ Χασσάν.
Ο Πρόεδρος της Εταιρείας, δρ Χαράλαμπος Γ. Χοτζάκογλου, καλοσώρισε τον Αιγύπτιο ερευνητή και αναφέρθηκε στη συνεργασία, που ξεκίνησε η Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών μαζί του με σκοπό τη διαφώτιση ιστορικών πτυχών μέσα από τη μελέτη των αραβικών πηγών, απευθείας από το πρωτότυπο και σχετίζονται με την ιστορική πορεία της Κύπρου ανά τους αιώνες.
Ο ομιλητής παρουσίασε σε άπταιστα ελληνικά τον καρπό της ερευνητικής του μελέτης, για την οποία μελετήθηκαν δεκάδες αραβικές πηγές, οι οποίες έως σήμερα δεν έχουν μεταφρασθεί σε άλλη γλώσσα και ως εκ τούτου παραμένουν εν πολλοίς απρόσιτες στην ιστορική επιστήμη.
Τα συμπεράσματα του Αιγύπτιου ερευνητή βάσει των αραβικών πηγών γύρω από την Ούμ Χαράμ συνοψίζονται στα εξής:
α) η Ούμ Χαράμ δεν είχε καμία συγγένεια εξ αίματος ή εκ θηλασμού με τον Μωάμεθ, αλλά ανήκε στον κύκλο των ανθρώπων, που βρίσκονταν στον περίγυρο του Μωάμεθ, αφού ο μεν αδελφός της είχε σκοτωθεί πολεμώντας μαζί με τον Μωάμεθ τους αντιπάλους του και ο δε ανιψιός της αποτέλεσε έναν από τους έγκυρους αφηγητές της προφορικής παράδοσης του προφήτη των Μουσουλμάνων
β) μολονότι ο ίδιος ο Μωάμεθ καθόρισε ως ιερούς προσκυνηματικούς προορισμούς την Μέκκα, τη Μεδίνα και τα Ιεροσόλυμα, η τοπική κυπριακή παράδοση ανέδειξε κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας και το Χαλά Σουλτάν Τεκκέ στους ιερούς προορισμούς
γ) η οθωμανική παράδοση που δημιουργείται γύρω από τη θαυματουργική δράση της Ουμ Χαράμ και γύρω από την ανέγερση του τάφου της δεν επιβεβαιώνεται από τις αραβικές πηγές και φαίνεται πως προέκυψε μάλλον ως αποτέλεσμα της επίδρασης αντίστοιχων χριστιανικών παραδόσεων άλλων μνημείων της Κύπρου (Παναγία Αγγελόκτιστη, Σταυροβούνι κτλ.).
Η διάλεξη, η οποία πρωτοπαρουσιάσθηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Λάρνακος σε συνεργασία με το Δήμο Λάρνακος προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον των παρευρισκομένων και ακολούθησε ζωηρή συζήτηση.
Πηγή: Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου