Σε σχέση με
την εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου για θέματα παιδείας, η οποία αναγνώστηκε στους
ιερούς ναούς στις 15 Σεπτεμβρίου μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, επιθυμούμε
αρχικά να εκφράσουμε την ευαρέσκειά μας για το ζωηρό και συνεχές ενδιαφέρον της
Εκκλησίας της Κύπρου για τα θέματα παιδείας. Το περιεχόμενο της εγκυκλίου, το
οποίο επικεντρώνεται σε ζητήματα που αφορούν τον πυρήνα της παιδαγωγικής
πράξης, αποτελεί για μας μία ακόμη ευκαιρία να αναφερθούμε στη μεγάλη
προσπάθεια εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος τόσο σε επίπεδο δομών
όσο και σε επίπεδο περιεχομένου.
Από την πρώτη
ημέρα που μου ανατέθηκε το χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού
είχα δηλώσει την πρόθεσή μου να προχωρήσω στην αξιολόγηση των δομών, των
διαδικασιών και του περιεχομένου των Αναλυτικών Προγραμμάτων έτσι ώστε εάν και
εφόσον υπήρχαν αδυναμίες ή στρεβλώσεις αυτές να διορθωθούν. Αυτή η διαδικασία
βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, καθώς έχουν συσταθεί ειδικές προς το θέμα
Επιτροπές. Η σύσταση αυτών των Επιτροπών διασφαλίζει την ύπαρξη
συλλογικότητας ως προς τα θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής και, ταυτόχρονα, τη
συγκρότηση διαδικασιών ελέγχου ως προς το εκπαιδευτικό υλικό που παράγεται,
κάτι που δυστυχώς δεν υπήρχε στο παρελθόν. Σημειώνεται ότι η διαδικασία
ανάπτυξης των Αναλυτικών Προγραμμάτων είναι συνεχής και, με βάση την
ανατροφοδότηση που θα λαμβάνουμε, θα διαμορφώνεται ανάλογα.
Σε εγκύκλιο
του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού προς τις ομάδες των Αναλυτικών
Προγραμμάτων είχαμε επισημάνει από την πρώτη στιγμή την ευαισθησία του
Υπουργείου προς τα μαθήματα της Γλώσσας, της Ιστορίας και των Θρησκευτικών.
Ως προς τη
γλωσσική εκπαίδευση, υπογραμμίζουμε εμφαντικά ότι η πολιτική μας στοχεύει στην
άριστη κατάκτηση της κοινής νεοελληνικής γλώσσας. Για το θέμα αυτό έχουν
ήδη πραγματοποιηθεί σεμινάρια τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση,
στα οποία έχουν σταλεί σαφέστατα μηνύματα στους εκπαιδευτικούς σε σχέση με τη
γλωσσική εκπαίδευση.
Ενδεικτικά, οι
αλλαγές που έχουν εισαχθεί προβλέπουν τα ακόλουθα:
Ο εκπαιδευτικός διδάσκει ενιαία τη γλώσσα, συμπεριλαμβανομένης της γραμματικής και της ορθογραφίας, στη βάση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και πρακτικών.
Υιοθετούμε μια ποικιλία παιδαγωγικών γραμματισμού που θα βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να επιτελέσουν αποτελεσματικότερα το έργο τους. Καμία παιδαγωγική προσέγγιση από μόνη της, συνεπώς ούτε και η παιδαγωγική του κριτικού γραμματισμού, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως πανάκεια.
Το σχολικό βιβλίο είναι διδακτικό μέσο με στόχο το γραμματισμό των μαθητών. Δηλώνουμε έτσι ξεκάθαρα ότι το σχολικό εγχειρίδιο για τη διδασκαλία της γλώσσας δεν καταργείται.
Υποστηρίζουμε έμπρακτα το ενιαίο της γλώσσας στη διδακτική πράξη (γλώσσα, λογοτεχνία, θεατρική αγωγή).
Μαζί με τους εκπαιδευτικούς συνδιαμορφώνουμε τις καταλληλότερες και τις αποτελεσματικότερες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και πρακτικές για τη γλωσσική εκπαίδευση.
Ο εκπαιδευτικός διδάσκει ενιαία τη γλώσσα, συμπεριλαμβανομένης της γραμματικής και της ορθογραφίας, στη βάση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και πρακτικών.
Υιοθετούμε μια ποικιλία παιδαγωγικών γραμματισμού που θα βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να επιτελέσουν αποτελεσματικότερα το έργο τους. Καμία παιδαγωγική προσέγγιση από μόνη της, συνεπώς ούτε και η παιδαγωγική του κριτικού γραμματισμού, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως πανάκεια.
Το σχολικό βιβλίο είναι διδακτικό μέσο με στόχο το γραμματισμό των μαθητών. Δηλώνουμε έτσι ξεκάθαρα ότι το σχολικό εγχειρίδιο για τη διδασκαλία της γλώσσας δεν καταργείται.
Υποστηρίζουμε έμπρακτα το ενιαίο της γλώσσας στη διδακτική πράξη (γλώσσα, λογοτεχνία, θεατρική αγωγή).
Μαζί με τους εκπαιδευτικούς συνδιαμορφώνουμε τις καταλληλότερες και τις αποτελεσματικότερες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και πρακτικές για τη γλωσσική εκπαίδευση.
Ως προς το
θέμα της Ιστορίας και των Θρησκευτικών ζητήθηκε η αρωγή έγκριτων και καθολικά
αναγνωρισμένων Πανεπιστημιακών, αφού είχαμε επισημάνει από την πρώτη στιγμή την
απουσία πανεπιστημιακών συνεργατών από τις ομάδες συγγραφής. Το
εκπαιδευτικό υλικό για την Ιστορία και τα Θρησκευτικά τέθηκαν στη διάθεσή τους,
έτσι ώστε να υπάρξει μια πρώτη αξιολόγηση, όπως ακριβώς ήταν και η αρχική μας
δέσμευση. Όπως έχουμε τονίσει και δημόσια, η εκπαιδευτική μας πολιτική
έχει ως στόχο να ισχυροποιήσει την ιστορική ταυτότητα και την εθνική συνείδηση,
καθώς η Κύπρος έχει ανάγκη από μια σύγχρονη παιδεία που να εδράζεται, ανάμεσα
σε άλλα, στην πλούσια πολιτισμική και ιστορική της συνέχεια, με απόλυτο
σεβασμό στη διαφορετικότητα.
Εκτιμούμε, με βάση τα πιο
πάνω, ότι έχουν ήδη ληφθεί σημαντικές αποφάσεις και έχουν δρομολογηθεί αλλαγές
που συνθέτουν μια διαφορετική εικόνα σε σχέση με τα όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα.
Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, και υπό το έντονο βάρος της οικονομικής κρίσης, έχουν
γίνει αρκετά και θα γίνουν ακόμη περισσότερα, γιατί θεωρούμε ότι η παιδεία
είναι η πιο σημαντική μας επένδυση. Στο χώρο της παιδείας θέλουμε να
αφήσουμε τα έργα να μιλήσουν για μας, γι’ αυτό και είμαστε πρόθυμοι να
ακούσουμε όλες τις απόψεις, ώστε να διαμορφώσουμε την εκπαιδευτική μας πολιτική
με απώτερο στόχο την πρόοδο και την ευημερία των πολιτών της αυριανής
κοινωνίας, που δεν είναι άλλοι από τα παιδιά μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου