Άρχισε τις εργασίες του στη Λευκωσία, το διήμερο Διαθρησκευτικό Συνέδριο,
που διοργανώνει η ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
και η ευρωβουλευτής του Δημοκρατικού Συναγερμού και του ΕΛΚ κ. Ελένη Θεοχάρους.
Πρόκειται για την 16η Σύνοδο του ετήσιου Διαθρησκευτικού Διαλόγου της Ομάδας
του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, και έχει
ως θέμα τον διάλογο των θρησκειών για την οικοδόμηση της
ειρήνης και την επίλυση διαφορών στην περιοχή της Μεσογείου.
Σε χαιρετισμό του στο συνέδριο, ο Υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης
χαρακτήρισε εξαιρετική την επιλογή της Κύπρου για διεξαγωγή του συνεδρίου αυτού
γιατί «η Κύπρος είναι στο σύνορο μεταξύ Ευρωπαϊκής
Ένωσης και των γειτόνων μας στην Ανατολική Μεσόγειο. Με την πραγματοποίηση της
διάσκεψης εδώ, ερχόμαστε όλοι
πολύ πιο κοντά σε μια περιοχή που συγκεντρώνει την ουσία των συζητήσεων αυτής
της διάσκεψης».
Αναφερόμενος στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ο κ. Κασουλίδης σημείωσε ότι «στην
περιοχή αυτή γεννήθηκαν τρείς μονοθεϊστικές θρησκείες: ο Ιουδαϊσμός, ο Χριστιανισμός και το
Ισλάμ. Για αυτό τον λόγο», σημείωσε, «κάποιος θα περίμενε ότι αυτή η περιοχή θα
αποτελούσε τον χώρο όπου αυτές οι
τρείς θρησκείες θα μπορούσαν να συνυπάρξουν αρμονικά, εφαρμόζοντας τις αρχές της ισότητας
και του αλληλοσεβασμού και ότι η περιοχή θα αποτελούσε παράδειγμα ειρηνικής
συνύπαρξης διαφορετικών θρησκειών
και πολιτισμών για τον υπόλοιπο
κόσμο. Δυστυχώς», πρόσθεσε ο κ. Κασουλίδης, «κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει».
«Βλέποντας την κατάσταση στην Τουρκία, την Αίγυπτο, την Τυνησία, τη Λιβύη ή
το Λίβανο, τη Συρία, το Ισραήλ και την Παλαιστίνη ή ακόμη το Ιράκ και το Ιράν,
βλέπουμε ότι ο κοινός παρανομαστής πίσω από τις εξελίξεις στις χώρες αυτές και
κατ’ επέκταση και την περιοχή. Είναι η θρησκεία. Ο ρόλος της θρησκείας μπορεί
να είναι εποικοδομητικός», είπε.
Ο κ. Κασουλίδης υπογράμμισε ότι ιστορικά υπάρχει μια τάση καταπίεσης των
δικαιωμάτων των θρησκευτικών μειονοτήτων, περιλαμβανομένου Χριστιανών στην
περιοχή αυτή. «Ο αριθμός των Χριστιανών έχει μειωθεί πάρα πολύ σε σύγκριση με
το παρελθόν, οι τόποι λατρείας τους έχουν καεί και εκατοντάδων χρόνων
θρησκευτικά και ιστορικά μνημεία και έργα τέχνης έχουν καταστραφεί», επεσήμανε.
Αναφερόμενος στην Κύπρο, ο κ.
Κασουλίδης είπε ότι «αποτελεί σοβαρό θέμα η καταστροφή της θρησκευτικής
κληρονομιάς και η μη δυνατότατα άσκησης των θρησκευτικών δικαιωμάτων του
πληθυσμού λόγω της τουρκικής κατοχής».
«Η ΕΕ και το ΕΛΚ θα πρέπει να επιδείξουν αποφασιστικότητα για αντιμετώπιση
αυτών των θεμάτων με θαρραλέο και αποτελεσματικό τρόπο χωρίς να κάνουμε τα
στραβά μάτια», υπογράμμισε κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Κασουλίδης.
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου στον δικό του χαιρετισμό σημείωσε ότι «ο σημερινός
16ος Διαθρησκειακός Διάλογος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος πραγματοποιείται σε
πολύ δύσκολες και κρίσιμες στιγμές για τον ευαίσθητο τούτο χώρο της Ανατολικής
Μεσογείου και την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, που αναδείχθηκε το
λίκνο του πολιτισμού και από τον οποίο εξεπήγασε «τό φῶς τό τῆς
γνώσεως», και «ἡ χάρις καί ἡ ἀλήθεια
διά Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐγένετο».
Σ’ αυτήν ακριβώς την πολυτάραχη εποχή και μάλιστα σ’ αυτήν την περιοχή της
γης, που ιδιαίτερα δοκιμάζεται, καλούμαστε, ανέφερε, «ως πολιτικοί αλλά και ως
θρησκευτικοί ηγέτες, να ασκήσουμε τον ρόλο μας και να καταθέσουμε την ενεργό
συμβολή μας, με στόχο έναν καλύτερο και ευτυχέστερο κόσμο στην περιοχή μας,
χωρίς πολέμους και αιματοχυσίες. Θα πρέπει, ακόμη, να σκύψουμε με πνεύμα καλής
θέλησης και αλληλοκατανόησης, να μελετήσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε,
να πάρουμε αποφάσεις, να δώσουμε απαντήσεις και να επιτύχουμε την επίλυσή
τους».
Ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κύπρου ανέφερε ότι μέσα στην κρισιμότητα
των καιρών που διερχόμαστε, «γινόμαστε μάρτυρες πράξεων βίας, θρησκευτικού
φανατισμού, μισαλλοδοξίας και θρησκευτικών διακρίσεων στην ευρύτερη περιοχή της
Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής, ο Διαθρησκειακός αυτός Διάλογος,
προκαλεί το άμεσο ενδιαφέρον και την προσοχή όλων των θρησκειών της ευαίσθητης
περιοχής μας: Χριστιανών, Μουσουλμάνων και Εβραίων». Πρέπει, επομένως, να
αφουγκραστούμε τα μηνύματα των λαών μας για Ελευθερία, Δημοκρατία και
αξιοπρέπεια, απέναντι στα καθεστώτα, τα οποία στην αγωνία τους να επιβιώσουν,
σκορπούν το θάνατο, τη βία και τον τρόμο στους λαούς τους, είπε.
Οι εξελίξεις στην περιοχή μας τρέχουν κι εμείς, ως πνευματικοί ηγέτες,
σημείωσε, «δεν μπορούμε να είμαστε απλοί παρατηρητές σ’ αυτά που συμβαίνουν
γύρω μας, ούτε πάλι, να ακολουθούμε τα γεγονότα. Ευθύνη μας είναι να
συμβαδίζουμε με τις εξελίξεις και στο βαθμό που είναι δυνατόν να τις
διαμορφώνουμε για το καλό, την πρόοδο και την ευημερία των λαών μας. Αυτό
επιβάλλει, άλλωστε, το χρέος μας απέναντι στις μελλοντικές γενιές και στα
παιδιά μας, στα οποία πρέπει να εξασφαλίσουμε το δικαίωμα να ζήσουν σ’ έναν καλύτερο,
ασφαλέστερο και πιο ειρηνικό κόσμο, σε τοπικό, περιφερειακό και διεθνές
επίπεδο».
Οι Χριστιανοί, ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος, «διαβιώνουν στο χώρο της Μέσης
Ανατολής από αρχαιοτάτων χρόνων και κάθε προσπάθεια για εκδίωξη ή εξαναγκασμό
τους σε φυγή, θα πρέπει να θεωρείται άδικη και αδικαιολόγητη».
Η επικράτηση τον τελευταίο καιρό ακραίων φονταμενταλιστικών στοιχείων άλλων
θρησκειών στην περιοχή, θέτει σε άμεσο κίνδυνο την παραμονή των Χριστιανών στις
αρχαίες κοιτίδες τους, ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος, για να προσθέσει ότι «είμαστε
καθημερινά μάρτυρες επιδρομών σε χώρους λατρείας των Χριστιανών, φόνων αθώων
ανθρώπων, απαγωγών, βιαιοτήτων και βιαιοπραγιών κατά χριστιανικών περιουσιών
και καταπάτησης των στοιχειωδεστέρων ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Χριστιανών. Οι Χριστιανοί
εξωθούνται με τον τρόπο αυτό σε εκπατρισμό».
Κάλεσε τα Θεσμικά Όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να παρέμβουν για τερματισμό
της κατάφωρης αυτής αδικίας και να ασκήσουν την επιρροή τους για διάσωση των
χώρων λατρείας και των χριστιανικών μνημείων πολιτισμού στην ταραγμένη αυτή
περιοχή, που ανήκουν στην παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά και σε όλη την
ανθρωπότητα.
Η πατρίδα μου η Κύπρος, είπε, «υπήρξε ένας τόπος θρησκευτικού πλουραλισμού,
αφού το 80% του πληθυσμού της αποτελούσαν Ελληνοκύπριοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί,
το 18% Τουρκοκύπριοι Μουσουλμάνοι και το υπόλοιπο 2% Μαρωνίτες, Αρμένιοι
και Λατίνοι. Μέχρι το 1974, που έγινε η τουρκική εισβολή, όλοι ζούσαν ειρηνικά
και αγαπημένα μεταξύ τους, στα ανάμεικτα χωριά και στις πόλεις τους,
λατρεύοντας ο καθένας ελεύθερα το δικό του Θεό. Ουδέποτε υπήρξαν θρησκευτικές
διαμάχες, συγκρούσεις και ταραχές. Και αυτό συνεχίζεται να γίνεται και να
ισχύει και σήμερα στο ελεύθερο τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, είπε.
Πρόσθεσε ότι 39 χρόνια στο τουρκοκατεχόμενο βόρειο τμήμα της νήσου μας οι
θρησκευτικές ελευθερίες δεν τυγχάνουν σεβασμού και εφαρμογής ενώ τα τουρκικά
στρατεύματα εισβολής και το εκεί παράνομο καθεστώς, το οποίο στηρίζεται από την
Τουρκία, επιδόθηκαν σε μια άνευ προηγουμένου βάναυση και σκληρή προσπάθεια καταστροφής
και λεηλασίας των θρησκευτικών χώρων και μνημείων, των ναών και των μονών,
ακόμη και των κοιμητηρίων, και γενικότερα κάθε στοιχείου που μαρτυρεί την
ύπαρξη και την παρουσία του χριστιανικού πληθυσμού στο βόρειο τμήμα της Κύπρου.
Καταλήγοντας, ο Αρχιεπίσκοπος είπε ότι παρά το μεγάλο πόνο που προκαλεί η
συνεχιζόμενη κατοχή της νήσου μας και η στέρηση της θρησκευτικής μας ελευθερίας
προχωρήσαμε ως Εκκλησία και δημιουργήσαμε τις απαραίτητες εκείνες, δομές, ώστε
να παραμένει συνεχώς ανοικτός ο διάλογος με τον θρησκευτικό ηγέτη των
Τουρκοκυπρίων, καθώς και με τους υπόλοιπους θρησκευτικούς ηγέτες της νήσου μας,
γιατί γνωρίζουμε, ότι μόνο μέσα από τον ειλικρινή διάλογο, θα μπορέσουμε να
ξεπεράσουμε τις διαφορές μας και να οικοδομήσουμε εμπιστοσύνη μεταξύ μας.
Στην εναρκτήρια δήλωσή της, η Ευρωβουλευτής του ΔΗΣΥ-ΕΛΚ Ελένη Θεοχάρους
ανέφερε ότι θα πρέπει να διασφαλίσουμε το δικαίωμα της ελπίδας στην
καθημερινότητα των ανθρώπων. Αυτό που
χρειάζεται είναι πίστη στην παγκόσμια εφαρμογή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και
τόνισε ότι στην Κύπρο, «δεν μπορέσαμε ποτέ να απολαύσουμε το δικαίωμα των
ανθρώπινων δικαιωμάτων».
Στο σημαντικό αυτό συνέδριο μίλησαν, επίσης, η Ελληνίδα ευρωβουλευτής του
ΕΛΚ Μαριέττα Γιαννακού, ο Αρχιραββίνος της Κύπρου Arie Zeev Raskin και ο
Αρχιεπίσκοπος Μαρωνιτών στην Κύπρο Youssef Soueif .
Ο Υπουργός Συγκοινωνιών Τάσος Μητσόπουλος στην ομιλία του με θέμα: «Ο
φονταμενταλισμός ως παράγοντας πολιτικής αποσταθεροποίησης», ανέφερε ότι ο
φονταμενταλισμός είναι ο μαχητικός θρησκευτικός συντηρητισμός που τον συνθέτουν
η συντηρητικότητα, η θρησκευτικότητα και η μαχητικότητα.
Επεσήμανε ότι ο φονταμενταλισμός στην πραγματικότητα είναι φαινόμενο
περισσότερο πολιτικό που συγκαλύπτει την ταυτότητά του με ένα επίχρισμα
θρησκευτικότητας. «Και επειδή ο φονταμενταλισμός διαχειρίζεται τη θρησκεία, την
ιδεολογία, και κατ’ επέκταση την πολιτική, κατά τρόπο ανελεύθερο, ανιστορικό
και εκμεταλλευτικό, είναι μια σύγχρονη μορφή πολιτικής οπισθοδρόμησης και
πολιτικής βαρβαρότητας».
Πρόσθεσε ότι οι φονταμενταλιστές αρνούνται και απορρίπτουν τον διάλογο και
χαρακτηρίζονται από μια διάθεση αμυντικότητας και περιχαράκωσης που οδηγεί σε
εχθρότητα και επιθετικότητα και μετατρέπεται σε ένα φαινόμενο που απειλεί την
παγκόσμια ασφάλεια και προωθεί τη διεθνή τρομοκρατία, παίρνοντας τη μορφή
εξτρεμισμού, ρατσισμού, ξενοφοβίας και βίας.
Στις μέρες μας, συνέχισε, ο φονταμενταλισμός, ως κακοήθης μετάλλαξη της
θρησκείας, επιστρέφει στις άμεσα κοινωνικές θεσμικές σχέσεις και δομές ως
στοιχείο της πολιτικής και ως αυθύπαρκτο πολιτικό ρεύμα που απορρίπτει τον
διάλογο, που προσβλέπει στη βία και προωθεί την πίστη εκείνη που αιτιολογεί την
εκτεταμένη χρήση της.
Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι οι φονταμενταλιστές όχι μόνο αρνούνται την
προσπάθεια για υπέρβαση του φαινομένου, αλλά χρησιμοποιούν θεσμικούς μοχλούς
της κρατικής εξουσίας, διαιρούν τις θρησκείες και τις εκκλησίες, αποκεντρώνουν
την παράδοση, αλλά πάνω απ’ όλα υποδουλώνουν την ελευθερία της συνείδησης και
καταρρακώνουν με ένα ολοκληρωτικό τρόπο την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Ο κ. Μητσόπουλος είπε ότι «η διεθνής πολιτική σκηνή διανύει μια μεταβατική
και ταυτόχρονα κρίσιμη φάση η οποία χαρακτηρίζεται από διαφωνίες και
συγκρούσεις σε κάθε επίπεδο. Την ίδια στιγμή η παγκόσμια οικονομική κρίση που
βιώνουμε στις μέρες μας έχει προκληθεί, σε μεγάλο βαθμό, από μια πρωτόγνωρη
παρακμή των ηθικών αξιών που διαχρονικά ενσωματώθηκαν στον τρόπο λειτουργίας
του οικονομικού και χρηματοπιστωτικού συστήματος σε διεθνές επίπεδο».
Χρειαζόμαστε, λοιπόν,
συνέχισε, «να αναζητήσουμε τα αίτια της σημερινής κρίσης στη νόθευση των
γνήσιων αξιών με τις ψευδείς και κίβδηλες που έχουμε υιοθετήσει. Χρειαζόμαστε
να επαναφέρουμε τη θρησκεία στο ιστορικό προσκήνιο ώστε να προσφέρει τις δικές
της απαντήσεις στα μεγάλα υπαρξιακά και ηθικά ζητήματα που απασχολούν την
ανθρωπότητα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου